Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Sunday, January 24, 2010

++tips 1 : ingin menambah FAVICON di blog anda??++

seperti yang diwarwar kan fina nak berkongsi dgn sume tips utk menjadikan blOg/web kita cumil dan lain dari yg lain..baru2 neh fina berlayar ke blog org lain..saja tgk2 ape yg bole menarik perhatian mata neh..then ternampak sesuatu yg agak dah lama fina tertanya2..mcmana diorg wat neh ekk?? akhirnya dah jumpa..wee...huhu

okeh.fina terjumpa neh :

       nampak icon clover leaf itu? itula favicon namanya...icon yang tertera di sebelah url anda. klu masih xfaham lagi boleh baca dalam wikipedia.klik sini. maybe korang dah tertanya2 tapi xtau mcmana nak wat kan?? haaa..simple je..

Langkah 1 : mula2, sila pilih image yang anda ingin gunakan..(seelok2nya berbentuk empat segi ). Anda bole klik sini utk mendapat sedikit idea image ape yg ingin digunakan..klu sesiapa yg sudah ada logo trademark utk blog masing2 itu lagi bagus!bole guna jgn risau..;)

Langkah 2 : setelah puas hati dgn image yg bakal digunakan, sila lawat web ini iconJ dan upload image tersebut. selepas upload image tersebut, notis ini akan keluar..



Langkah 3 : sila copy url yang diberi.(setiap orang adalah berlainan okeh!)

Langkah 4 : Login kedalam blog / web anda. Pergi kepada page LAYOUT > EDIT HTML

Langkah 5 : Selepas itu, dalam kotak besar yang berisi code utk template, sila cari code ini (berada agak bawah la jugak..)

]]> < /b:skin>
 
< /head>

Langkah 6 : Sila paste kan code yang anda telah copy didalam iconJ tadi diantara kedua2 code diatas..
sebagai contoh :

]]> < /b:skin>

< link rel="shortcut icon" href="http://YOURICONADDRESS.ico" / >
 
< /head>
  
Langkah 7 : Sila klik pada "PREVIEW" sebelum anda save template anda itu yer dan lihat muncul tak icon tu disebelah url anda.(pastikan anda menggunakan web browser yg menyokong favicon ini, sbgi cth fina gunakan mozilla firefox)

Langkah 8 : Jika semua nampak okey, barula klik "SAVE" yer! siap!!

---sesiapa yang ada idea lain utk meng cute kan blog, bole share jugak!thanks in advance---

notakaki : kepada sesiapa yang ada masalah,bolelah taipkan komen yer..atau kalau anda masih xfaham dgn entry fina yang berbahasa melayu neh bole klik sini bagi entry yang berbahasa inggeris.thanks yummylolly!

No comments:

 

Blog Template by YummyLolly.com - Header made with PS brushes by gvalkyrie.deviantart.com
Sponsored by Free Web Space