Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Tuesday, April 30, 2013

Pelan Pemakanan Diet Atkin (Menu Plan)

salam u oll...

today is my second day..
and i have confession to make which is semalam 1st day  masa berbuka puasa i dah sentuh NASI.
oh noooooo~
abesla diet atkins ku...memang seronok makan tapi dalam hati serba salah gila babas beb.
makan pulak di samping tunang yang NASIB BAIK tak provok aku sbb mkn nasi...
hahaha...dia kesian kot sbb aku PUASA siangnya..hehehe...Love u la syg..wakaka

but it is not the worst part,actually i manage not to eat the full plate of rice..yeayyyy!! lagi separuh of coz tunang ku tolong "bersihkan"..hehehe...One thing about me is i dont like to waste and throw out the food...serius...aku sakit hati bole pecah dada lalu menangis tgk org makan tak abes..sob sob..kira satu permulaan yang baik..dan malam sampai umah aku dah x mkn..yeay..another success...

for this second day, aku start hari dengan mkn sup bebola ikan+cendawan..ada nasi sesudu untuk alas perut sbb petang nanti ada event kat opis ni..mkn mihun sup..okeyla sbb aku dah skip mkn tengahari...actually xleh skip mkn..ntahla aku try test ja cara mcm ni...mlm aku xnak mkn, insyaAllah...

okey, today i nak kongsi ngan u oll menu yang aku buat dan aku ceduk sikit2 dari blogger lain...credit a huge thanks to them....nah, sila amalkan..(pesanan untuk aku jugak..hahahahha)

HARI / MASA
SARAPAN
TENGAHARI
MALAM
ISNIN
telur separuh masak
2 atau 3 biji
tengahari ikan kembung 2 ekor + sayur bayam
Sup telur
SELASA
2 biji telur dadar + bawang merah 1 biji + cili 2-3 hiris
ayam goreng 4 ketul
 + sayur hijau
1 ekor ikan goreng + bayam goreng + sup kosong
RABU
Telur hancur + 2 sosej honey chicks
ikan goreng + sayur kangkung
Udang goreng + salad + mayonise resepi barat 1 sudu

KHAMIS
2 biji telur mata
2 ketul ayam goreng kunyit sederhana besar + sawi goreng
ekor Ikan kembung bakar + sambal
JUMAAT
3 sosej Honey Chick goreng
goreng + telur goreng mata + sup sayur campur 1 mangkuk kecil
Ayam + kobis goreng
SABTU
1 biji telur rebus + 2 sosej Honey Chick goreng
Ikan bakar bersambal + kangkung goreng
Butter Prawn + Salad + Mayonis Resepi Barat + sedikit Sos Garlic
AHAD
Murtabak sardin
Ayam panggang + 1/2 tauhu jepun goreng telur tanpa kuah + salad + timun kecil
Sup daging campur carrot 2 inci dipotong2

WAJIB

AIR 4 LITER KE ATAS

2 GELAS AIR SEBELUM GOSOK GIGI SLPS BGN TIDUR
MINUM AIR 2 GELAS WAJIB SEBELUM MAKAN


notakaki: actually, semalam tunang aku bgtau yang diet nih jugak boleh sebabkan sakit buah pinggang. but, i did some research..almost 99% yang i baca diary diorg psl amalan diet Atkins ni semua SIHAT WALAFIAT...hopefully, Allah beri kita kekuatan dan kesihatan yang baik untuk kita menagamalkan diet Atkins nih..aaamiinnn...

Monday, April 29, 2013

90 hari (nak cuba kurus) guna Diet Atkin's...

salam semua..

 janganlah terkejut bila tengok tajuk atas..
 yela saya nak diet la nih...grrrr.. lagi 4 bulan nak nikah baru sibuk nak diet yer..hahahah
 tunang i org paling banyak sekali condem i okeh.. hahaha..percayalah i dah insaf..tsk..tsk...

 what is trigger me to start dieting??
of course la baju pengantin yang meletup ku nampak kat festival kerja kahwin ke 10 di ampang point aritu..cantik sgt weh...sob2...cuma kalau dgn badan aku sekrang of coz x muat la...zzzZZzzZZzzz...hahaha 

aku banyak search la..apa jenis plan pemakanan untuk kurus dengan pantas nya (seperti tajuk ku 90 days kan)..yang paling paling paling best aku jumpa..taaaraaaa...

 DIET ATKINS..sejarah diet ni boleh baca kat SINI...

okeh sekarang nih i baru jek nak mula kan..so, ia dikenali sebagai fasa induksi. kau ingat masuk sek,uni,poli,asrama baru jek ada induksi..eh plan diet nih pon ada la....haha.bangga sgt..aku jumpa nih kat blog org yg dah mencuba..ini peraturan asas yer syg2..kalau anda rasa nak ubah diri marilah join i..


Fasa induksi direka untuk :

  • Menukarkan daripada metabolisme membakar karbohidrat kepada metabolisme membakar lemak
  • Menstabilkan gula dalam darah anda dan menghentikan pelbagai gejala-gejalayang menunjukkan gula dalam darah tidak stabil, seperti keletihan, perubahan emosi, kabus otak dan ketidakupayaan untuk berfungsi pada tahap yang terbaik.
  • Bendung keinginan anda dengan menstabilkan gula dalam darah anda.
  • Hentikan ketagihan kepada makanan seperti gula, gandum atau jagungderivatif, alkohol, kafein, gandum atau mana-mana makanan yang lain. Untukorang-orang yang ketagih manis, makanan tinggi karbohidrat atau tinggiglycemic.

Peraturan terpakai fasa induksi.(aku nak ikut nih..zzZZzzZzz)

  1. Makan sama ada tiga saiz berkala kali sehari atau empat atau lima hidangan yang lebih kecil. Jangan melangkau waktu makan atau pergi lebih daripada enam jam bangun tanpa makan.
  2. Makan liberal kombinasi lemak dan protein dalam bentuk ayam, ikan, telur dan daging merah, serta lemak yang tulen(bukan segera).
  3. Makan tidak lebih daripada 20 gram sehari karbohidrat, kebanyakan yang mesti datang dalam bentuk sayur-sayuran salad dan sayur-sayuran lain. Anda boleh makan kira-kira tiga cawan salad, atau dua cawan salad campur, satu cawan sayur-sayuran lain.
  4. Jangan makan buah-buahan, roti, pasta, bijirin berkanji sayur-sayuran, atau produk tenusu selain keju, krim atau mentega. Jangan makan kacang atau bijirin dalam dua minggu pertama. Makanan yang menggabungkan protein dan karbohidrat, seperti kacang kuda, kacang buah pinggang dan kekacang lain, tidak dibenarkan pada masa ini. 
  5. Jangan makan apa saja yang tidak ada dalam senarai makanan atkins. ini  adalah faktor kegagalan semasa fasa ini 
  6. Sukat kuantiti yang anda makan sesuai dengan selera anda. Apabila lapar, makan jumlah yang membuat anda merasa berpuas hati. 
  7. Jangan menganggap apa-apa makanan rendah karbohidrat tanpa membaca label!Periksa kiraan carb (pada setiap pakej)
  8. Makan seberapa kerap yang anda mahu tetapi berjaga-jaga untuk karbohidrat yang tersembunyi di sos dan kuah. Kuah sering dibuat dengan tepung atau tepung jagung dan gula.
  9. Elakkan makanan atau minuman yang manis.
  10. Elakkan kopi, teh dan minuman ringan yang mengandungi kafein. Kafein yang berlebihan telah ditunjukkan menyebabkan gula darah yang rendah, yang boleh membuat anda inginkan gula.
  11. Minum sekurang-kurangnya lapan 8 gelas air setiap hari, untuk mengelakkan sembelit dan meningkatkan pembakaran lemak  
  12. Jika anda sembelit, campurkan satu sudu besar atau lebih "psyllium husks" dalam cawan atau minum lebih banyak air setiap hari. Atau makan lebih banyak sayur-sayuran

"psyllium husks" - makanan fiber yang ada dijual di farmasi. info yang aku dapat dari penceramah motivasi masa aku pergi kem team building aritu dia kata benda ni dia beli kat Wangsa maju. gud luck mencari.

*Thanks to http://www.ilove-mysoul.blogspot.com*

nih piramid makanan diet atkin's..sila lihat sama2 yer dan selamat mencuba.


notakaki: aku mulakan diet aku dengan sunnah Rasulullah iaitu puasa sunat isnin dan khamis.aku dengar banyak jugak keburukan diet atkins nih. ia dtg jika kita terlalu byk ambik protein tanpa sedikit karbo, akan menyebabkan kolestrol naik.aku dengar jugak, diet ini tidak sesuai dengan orang malaysia yang makanan rujinya adalah nasi kerana ianya dicipta oleh org barat.aku agak setuju cuma aku ingin mencuba diet ini dengan sedikit twist menu malaysia, perhaps.then, we will see la..TAK KENAL MAKA TAK CINTA KAN.selamat mencuba..hehe




 

Blog Template by YummyLolly.com - Header made with PS brushes by gvalkyrie.deviantart.com
Sponsored by Free Web Space