Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Monday, July 20, 2009

++kOrang tau ape maksud nya??++

hurm..baru sebentar tadi fina terbaca artikel pasal syahidah.nampak jek tajuk tu terus klik.haha..tau sbb ape? sbb tu nama aku..ejaan yg betul2 sama sebijik dgn nama aku..sebelum ckp psl artikel tu fina nak tanya dulu..kOrang tau ape maksud syahidah? Honestly,dulu2 klu tanya pd diri aku sendiri mmg aku xtau..yg aku tau pOn salah sbnrnya..sbb aku tgk dlm buku mana ntah makna nama aku adalah SAKSI.

tp ada satu kejadian masa kat sekOlah dulu membuatkan aku ingat sampai matila makna nama aku neh..huhu..alkisahnya dulu fina neh sekolah agama rakyat atau lebih dikenali sekolah arab..di johor..ada satu subjek nama mutala'ah yg perlu diambil oleh kami2 sume la...mutala'ah neh reading la..tp reading dalam bahasa arab...peksa masa tu form 3 kot..kitaorg sume wajib baca satu karangan arab yg TIADA baris.diulangi TIADA baris..waaa~so mostly men hentam jek baca baris mana2 cam sedap didgr padahal salah..hahaha~actually sape2 yg terer subjek SARAF dan NAHU mmg bole membariskannya dgn cemerlang..huhuhu..(nampak sgt aku x..hahaha~) okeh sambung.dah sgt jauh menyimpang..huhu..

masa kat sekolah fina ada satu ustaz dr negara arab yg akan conduct pembacaan itu..kitaorg panggil USTAZ ARAB..mmg kena baca depan dia la..klu salah mmg kena gelak la..tp layan kan jek..sebelum baca tu adala terjadik satu perbualan dgn ustaz tu..(dalam bahasa arab tau..)
memula aku bg salam..then dia balas..then belum sempat aku duduk lg dia dah tanya..

"ma makna syahidah? " alamak..mampus..tanya makna nama aku plak..aku diam jek sambil sengih2 kerang..tetiba dia tanya lg.."ya anti,ma makna syahidah??" adoiiiiiiiii~xtau nk jwb..aku men hentam jek ckp "nazoro".nazoro neh makna dia melihat x salah aku..konon2 nk jawab saksi la tp xtau..so ckpla melihat..hahaha~then dia kata.. " la..la..al mar'ah hia maut fi sabilillah.."
maknanya..syahidah tu adalah perempuan yg mati di jalan Allah...adOi...malu aku..bongok giler..jwpn aku bg merepek plak tu...adesss...sejak hari itu aku mmg ingatla sampai mati makna nama aku tu..pertama sbb ustaz arab tu berjaya membuatkan aku tersipu malu2 kambing dan kedua aku rasa nama aku tu berat seh utk dibawa sehingga mencapai kpd pengertiannya..huhuhu~

berbalik kepada artikel yg aku baca dalam B'JUE CORNER...dia citer psl insan yang "syahidah" sama waktu semasa MJ meninggal dunia..kes dia sgt tragis apabila seorg ibu satu anak yang sedang mengandung 3 bulan bernama MARWA AL-SHARBINI ini diTIKAM 18 kali oleh seorg rakyat jerman berketurunan rusia yang anti islam dan anti muslim..sgt kejam..fina rasa ramai yang xtau dan xsedar tentang berita ini kerana di tutupi oleh berita kematian MJ...kOrang bole baca lebih lanjut kat SINI..


--"syahidah" marwa al-sharbini~[ehsan b'jue corner]--

apepOn,semOga rohnya berada dikalangan org yg beriman dan diberkati ALLAH...dan kepada SYAHIDAH2 yg berada diluar sana, semOga entri ini memberi 1000 makna buat anda..ewaaahhhh~huhuhu..daaaaa~

No comments:

 

Blog Template by YummyLolly.com - Header made with PS brushes by gvalkyrie.deviantart.com
Sponsored by Free Web Space